ביקורת סדרה: “סרוגים”

srugim-logo

כדתי לשעבר (וכאחד שעדיין עם אמונה באל וכו’, זה סיפור ארוך לפוסט אחר) רציתי לראות את הסדרה “סרוגים” שרבים מדברים עליה. אתר הסדרה מאפשר לראות 2 פרקים ואת השאר אם לא ראית דרך YES, אז צריך להשתמש באמצעים אחרים (תיכף אתייחס לכך).

אז קודם כל, שאפו ליוצרי הסדרה חוה דיבון ואליעזר (לייזי) שפירא, לשחקנים ולאנשים האחרים העובדים בהקמת הסדרה הזו. זו אחת הפעמים היחידות שמראים את הצעירים הדתיים כבני אדם עם כל הדברים, ולאו דווקא התמונה המוקרנת במקרים רבים בתקשורת כקוריוז או כדברים שליליים.

הסידרה, שמתעסקת במיוחד ב”ביצה הירושלים”, מראה נקודות רבות שאנשים דתיים כן מתעסקים בהם ושלא קיימת אצל רוב החילונים: עניינים כמו תפילות, ברכות, מצוות, וכל מיני נקודות הקשורות בין דת למערכות יחסית (עניין של “איסור נגיעה”, גברים דתיים שחלק גדול מהם לא מספיק רגיש [לא שיש הרבה הבדלים בין הדתיים לחילונים בקטע הזה!]), עניין ה-שבת וארוחות ערב שבת, ועוד ועוד.

בפעם הראשונה מוקרן לציבור הרחב עניין הלבטים ביציאות מנקודה דתית, ואותה נקודה מוקרנת לכלל הציבור. בציבור החילוני אין בעיה לצאת לדייט בערב ולסיים אותו במיטה, בעוד שבציבור הדתי אין אפילו לחיצת יד, שלא לדבר על נשיקות, חיבוקים וכו’, ואיך מתמודדים עם זה. עניין הזרמים גם משחק תפקיד חשוב פה (בפרק הראשון לדוגמא, עניין התפילין ש-נתי ביקש והוצע לו להניח תפילין של חב”ד ברחוב ותגובתו “מה אני, חילוני?”, והתסריטאים גם התייחסו לעניין של בנות המניחות תפילין). גם עניין ההתרחקות מדת והסכסוך שיש לאנשים רבים עם הדת, איסורים, דייטים עם חילוניים והמחיר שלהם (הודיה עם אברי) ועוד נקודות רבות שמראים בעצם שהציבור הדתי אינו ציבור טיפש (כפי שהוא מוצג פעמים רבות בתקשורת) ואינו ציבור שנוהה אוטומטית לכל גחמה של רב כזה או אחר, שוב, בניגוד לתמונה המוצגת בתקשורת פעמים רבות (מומלץ להבדיל בין דתיים לחרדים. עניין החרדים כלל וכלל לא מתייחסים אליו בסדרה).

הצפיה בסידרה

בעקרון הסידרה משודרת ב-YES, אולם החבר’ה החליטו במסגרת שיתוף הפעולה שלהם עם “וואלה” להקים אתר ולשים בו פרקים, דבר שלכל הדעות הוא רעיון מבורך ואכן 2 הפרקים הראשונים שם, אבל שם זה נעצר. מדוע? שאלה טובה. מה יעשו אלו שאין להם Yes? שיחפשו בכל מיני אתרי WAREZ ישראלים להוריד את הפרקים.

בניגוד לסדרות אחרות, הסדרה עצמה מעניינת מאוד גם את אלו שאין להם טלויזיה (מסיבות שונות), או שלא מנויים של Yes. לו המפיצים או Yes היו שמים את הפרקים לצפיה, היה נוצר מצב שלסדרה היו הרבה יותר צופים מאשר במצב רגיל, הואיל והאולוכסיה שמתעניינת בסדרה כזו היא הרבה יותר גדולה מאשר כמות X מנויים של Yes. כמות צופים יותר גדולה יכולה להיות בקלות גם מתורגמת להכנסות יותר גדולות מצפיה בפרסומות (Pre-roll). חבל שהמפיצים או Yes לא לקחו את זה בחשבון ואפשרו למעוניינים לצפות בכל הפרקים.

לסיכום
זו אחת הסדרות הטובות שראיתי, וכולי תקווה שתהיה עונה שניה לסידרה, אך אני גם מקווה שמישהו מ-Yes או מיוצרי הסידרה ידעו להפעיל לחץ ולאפשר לאנשים לצפות באינטרנט (כמעט לכל הדתיים יש בבית מחשב) בסדרה זו.

Comments

comments

7 תגובות בנושא “ביקורת סדרה: “סרוגים”

  1. מחזק דברייך. הפרקים הבודדים שראיתי מציגים  צעירים שלא מתלבטים למי לשלוח SMS לרקדן או כוכב נולד , אלא בדברים עמוקים יותר. גם אני מאמין (לא דתי לשעבר). חש תכופות כי אני "בין הכיסאות" – אני לא דתי , לא "רוחניק" ,לא מתלהב מהודו, וגם לא מעריץ של חצרות רבנים. אז מה אנחנו כן ? (סלח לי שמכליל גם אותך בלי רשות)?
    אגב בעניין אחר ביקשת ממני להעביר לך כל מיני פרטים לבדיקה – לאן לשלוח מה המייל ?

  2. זאת סידרה בסדר אבל היא מוציאה שם רע על כל הדתיים וחרידים יש הרבה סוגיים של דתיים וחרידים אבל זה לא אומר שכולם כך……

    ואני מאמינה מאמינה בה' ואני כיפה סרוגה….

  3. יש לי בקשה – מאמר על יהדות נטו ללא השטויות שנוספו במהלך ההיסטוריה , וכל העבודה הזרה שהצטרפה. מהי באמת יהדות וחובותיה בעיני שמים ? מעוניין להצליב המידע עם שלי !  בברכה

  4. מה באמת חשוב ביהדות – מזוזה ? תפילין ?
    מונוגמיה ? ואולי תפילות והליכה לבית כנסת ?
    ומה בדבר יוה"כ ?

  5. שלום יובל.
    מעניין אותי נקודת ההנכה שלך שיש דבר כזה יהדות מקורית ללא כל 3500 שנה של התפתחות שנוספה למקור הנ"ל.
    כשאתה מדבר על מקור – זה גם שאלה. מה זה מקור?
    האם המקור זה באברהם ובהכרה באל אחד שיוצר הכל ומכיר בכל ועינו בכל?
    או שאולי מדובר על התורה וקבלת התורה בתקופת משה.
    ואם אתה רוצה לדבר על התורה האם אתה מתיחס גם לתורה שבעל פה (הבנת משמעות התורה וקיום המצוות על בסיסה) – מאחר שהתורה שבעל פה גם היא מתפתחת. וגם בזה יש התווספות ליהודת מאז ומעולם וממשיכה גם כיום.

    בכל אופן אתייחס לפרטים שאליהם שאלת:
    מונוגומיה: זה גזרה שנקבע ע"י רבינו גרשום במאה העשירי. אין לזה ביסוס בתורה או בגמרא.
    מזוזה ותפילין. – למדנו את שתי הנושאים האלא המסכת מנחות והם מתבססים על הפסוקים בתורה ובפסוקים "קשרתם לאות על ידיך…וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך"
    הליכה לבית כנסת וסידור התפילה נעשתה אחראי חורבן בית שני וגם לזה אין ביסוס בתורה למעט הציווי לקרוא "שמע" פעמיים ביום.
    ויום כיפור מתבססת על התורה (שנת שבתון – והתגלגלה במשנה ובגמרא עד למה שאנחנו עושים היום)
     
    אבל הנקודה שאני מנסה להבהיר פה – שהכל זה יהדות. אין דבר כזה מקור ועוד הרבה דברים שהתוספו שלא קשורים. הכל קשור קשר ישיר ומחובר לאלוקים ולתורת משה, כי הרי אנו מאמינים שהכל ניתן בהר סיני – כולל כל גילוי שתלמיד עתיד לחדש.
    אני אשמח לדעת מהם המקורות שברשותך ואיך אתה רואה את הדברים.
    ולמה אתה מתיחחס כשאתה מדבר על שטיויות שהתוספו והעבודה הזרה שקיים ביהודת?
    האי מאייל שלי זה mo.weiss@gmail.com
    כל טוב וחג שמח
    משה וייס

סגור לתגובות.