מה קורה ליאיר לפיד?

yair1 מישהו שם לב מה קורה ליאיר לפיד לאחרונה מבחינת יהדות?

בשבת האחרונה הופיע הטור של יאיר לפיד בידיעות. מישהי העתיקה את הטקסט ככתבו וכלשונו לאינטרנט, ואני רוצה להעתיק אותו לכאן לעיונכם. אתם מוזמנים לקרוא אותו. התייחסותי לטקסט – מתחת למקור:

"אני מחפש לי בית כנסת.

לא, זה לא בגלל שהצטרפתי למשפחת בנאי והתחלתי בתהליך חזרה בתשובה. אני יודע שאם הבן של מקים "שינוי" היה חוזר בתשובה זה היה גורם למסיבת הדיסקו הראשונה בתולדות מאה שערים, אבל צר לי, אין דבר רחוק יותר מן המציאות. אני פשוט מחפש בית כנסת שאוכל לבוא אליו מדי פעם- נגיד בחגים, רצוי עם הילדים- ואיננני מוצא.

בית הכנסת האורתודוקסי, שאליו (לא) הולכים רוב הישראלים, איננו שלי. אדם באמונתו יחיה, אבל איני אוהב את העובדה שזוגתי- שתחיה נשלחת לגלות עונשין ביציע האוהדים, מפריע לי "שפוך חמתך על הגויים" ואיני יכול לסבול את העלונים המחולקים בין הספסלים ומציעים "להעביר ממשלת זדון מן הארץ".

מכל חטאי האורתודוקסיה, זה אולי הגדול מכולם: היא הפכה את בית הכנסת למקום פוליטי. אם אתה לובש כיפה וציצית והולך בשבת לבית כנסת, אז אתה גם נגד הפינוי, מצביע לביבי, שונא הומואים, רוצה להקים מחדש את משרד הדתות ומעוצבן על חנות הספרים הגדולה הפתוחה בשבת בצומת "געש". מה רע בספרים? מה יותר יפה מטיול בין ספרים ביום שבת? כן, אני אסע לשם באוטו שלי. מה פתאום שיגידו לי מה לעשות כשאני מחוץ לבית הכנסת?

כי החרדים מזמינים אותנו בחיוך רחב לבית הכנסת שלהם, אבל עמוק בלבם הם בזים לנו. לאורחות חיינו, לדרך שבה אנחנו מחנכים את ילדינו, לחולשת המוח הגורמת לנו להעביר אליהם את כספנו. הם בנו עולם קשיח, שבו יש רק צודקים וטועים. היהדות שלהם היא מעמדית: החילונים הכי למטה, באמצע אלה שמרביצים לשוטרים בעמונה, למעלה אלו שבמקום להתגייס שולחים את האישה לעבוד ויושבים ב"כולל". מה יש לי לחפש בבית כנסת שאלו חוקיו?

אז במקום זה אני הולך כבר שנים לבית הכנסת הרפורמי "בית דניאל". כנראה אמשיך ללכת לשם, אבל איני רפורמי ואיני מבין בדיוק מהי "יהדות מתקדמת". משה רבנו הגיע די רחוק, לאן בדיוק אתם רוצים להתקדם? הרפורמים הם תנועה אמריקאית בבסיסה, שעיקר מטרתה היום היא להלחם בהתבוללות. בישראל אין בעיה כזו. אין הרי שום סכנה שאחד מילדיי יקום בבוקר ויודיע שהוא קתולי. אני בספק אם הם פגשו קתולי אי פעם.

אני אוהב את "בית דניאל", חבריו קרובים ללבי והרב אזרי הוא ידיד יקר, אבל עדיין איני מבין למה שומעים בבית התפילה שירים של יהודית רביץ ואיך התגלגל יהודה עמיחי לתוך הסידור. כשאני רוצה לשמוע את יודית, אני הולך להופעה שלה ב"זאפה", לא מול ארון הקודש.

***

בית הכנסת שאני מחפש הוא ישראלי.

הייתי רוצה שיהיה לו חלון גדול המשקיף אל הים, שיהיה מואר ובהיר, שחומריו יהיו מקומיים- אבני בזלת מהגליל, טיח יפואי גס ולבן, עץ אורן ירושלמי- שלא תהיה בו חלוקה בין גברים לנשים, בין דתיים לחילונים, בין ספרדים לאשכנזים, בין מבקרים קבועים שקנו את הכיסא בהון תועפות (איזה רעיון מוזר) לאלה שנדדו פנימה רק לרגע כדי להגיד בעיניים דומעות תפילה למען קרוב משפחה הנאבק על חייו.

בבית הכנסת הישראלי שלי לא מחפשים נוסחים חדשים (אולי חוץ מתפילת "מי שבירך" לחיילי צה"ל), כי יש בטקסטים העתיקים יופי גדול וצריך רק לחפש. הוא לא מתיימר להיות אירוע חברתי, או מועדון קהילתי, בוודאי שאין הוא ועד פעולה של פוליטיקאים המתחזים לרבנים. זהו המקום שבו אתה יכול לבוא לדבר עם אלוהיך. מדובר כידוע בשיחה פרטית, שיש עליה חסיון אל- עליון- לקוח.

בית הכנסת הישראלי הוא מקום שאתה יכול ללמוד בו תלמוד ותנ"ך ורמב"ם בלי לחשוש שמדובר במזימה סודית המיועדת לגרור אותך אל מחשכי הישיבה. רבניו אינםמקבלים משכורת מהמדינה, אלא מהקהילה, ולעולם אינם מבטיחים גיהנום או גן עדן. זה מקום המברך ילדים הבאים בשעריו. הוא מתווך בינם לבין חמשת אלפים שנה של מסורת יהודית וגורם להם להיות גאים במורשת שלהם בלי להטיף לשנאת זרים. הוא אינו מתווכח עם האבולוציה של דארווין, וגם לא מתעלם מכך שהיו פה דינוזאורים הרבה לפני הספירה הרשמית של בריאת העולם. האמונה אינה אמורה להיות וכחנית או רציונלית. אם הייתה רציונלית, ממילא לא היתה זו אמונה.

הוא אינו שיפוטי. לא מענין אותו למי אתה מצביע, עם מי אתה מקיים יחסי מין, מה אתה עושה בשישי בערב. הוא ציוני, אבל הוא יודע שהציונות פנים רבות לה. לא מחלקים בו קמעות, "מקובלים" אינם מקובלים עליו, הוא מספיק משכיל ומספיק נבון כדי לדעת שעל צדיקים לא משתטחים. הוא מקדם בברכה את הספקנות של קהלת, לא מתעלם מחטאי אברהם, נהנה מעימותיהם של חכמי התלמוד. סביב שולחנו רכונים תלמידים ויודעי דבר, אבל הוא יקבל אותך בשמחה גם אם קפצת לרגע אחרי העבודה, בטי- שירט ונעלי עבודה מלוכלכות בבוץ. במובן מסוים הוא יאהב אותך אפילו יותר.

בית הכנסת הישראלי נהנה- בגלוי ובמאור פנים- מכך שאנחנו בישראל. הוא יודע ששאול חיפש את האתונות שלו על כביש 443, שירמיהו זעק ובכה במילים שכל אחד מאיתנו משתמש בהן, שדוד המלך הגיע פעם לחוף שרתון ובטח ניסה לתפוס גלים. הוא לא מבקש ממך להתלבש כמו בפולין במאה ה-17, להקשיב לחזנים שאינך מבין מילה מדבריהם, או להתחתן בארמית, שפה מתה שאין לה שום משמעות דתית (היא הייתה בכלל השפה הרשמית של האימפריה הפרסית). בבית הכנסת הישראלי מבינים שתחייתה של העברית היא אחד הרגעים המופלאים של חיינו, ויש לנו את כל הסיבות להיות גאים בה.

הוא מבין אותי, בית הכנסת הישראלי, ואני מבין אותו. הוא גם אוהב אותי, ודלתותיו תמיד יהיו פתוחות לפניי. אני אבוא בהן בשמחה ולא ביראה, ואעמוד שם- לבד או ביחד- כדי לדבר עם ההוא שלמעלה על כל מה שמטריד אותי: הילדים, המדינה, הבריאות של בני משפחתי. אחר כך אצא ואלך הביתה קצת יותר קל, קצת יותר רגוע, קצת יותר שלם. בדיוק כמו שאתה אמור לצאת מבית הכנסת.

הוא מאוד מתאים לי, בית הכנסת הישראלי. סהדי במרומים שאיני מבין למה הוא לא קיים."

דברים מעניינים.. אני מעוניין להתייחס לתוכן ברשותכם:

  • בניגוד למה שיאיר היקר חושב לגבי הרפורמים, דווקא הם, מקרבים הכי הרבה להתבוללות עצמה. אותם "רפורמות" שנעשות שם על ימין ועל שמאל ליהדות עצמה, מרחיקות את אותו אדם מהיהדות. יסתכל נא אותו רפורמי על עצמו וישווה את התוצאה מול שכנו הנוצרי. מה ההבדל ביניהם? הנוצרי מאמין בשילוש (האב [אלוהים], הבן [ישוע], ורוח הקודש) והיהודי באל אחד. לזה יש שבת כיום מנוחה ולזה יום ראשון, כלומר אין הרבה הבדל ביניהם. ישווה נא היהודי הלא-רפורמי את עצמו למישהו נוצרי, וההבדל שימצא הוא שמיים וארץ: מצוות, תלמוד תורה, עזרה לזולת ועוד ועוד. הרפורמים חושבים שבכך שהם מוחקים מחצית מהאיסורים, היהודים יתקרבו לדת. זו השיטה שהנוצרים בדיוק עושים כאן בארץ עם כל הכנסים שהם עורכים ובכך שהם מנסים להמיר יהודים לנוצרים (ומצליחים בהרבה מקרים) – כי בין הרפורמי לנוצרי אין הרבה מרחק. קצת מתיקות, קצת השפעה פסיכולוגית, קצת עיוות דברים ואותו רפורמי יכול להחליק לנצרות כמו החלקה על קרח. (אגב, יואיל מר לפיד לשאול את הישראלי הממוצע בארצנו על הרפורמים ויווכח לבד מה הם חושבים עליהם).
  • יש סיבה די מפורטת ומבוארת לסיבה שזוגתו של מר לפיד נשלחת ל"עזרת נשים", זה אפילו לא קרוב לעונש, והסבר יקח לי 2 פוסטים מאוד ארוכים להסביר. אני ממליץ למר לפיד לשבת פעם עם רב מסויים שהוא ואחרים מאוד מעריך ולשאול אותו על כך. שמו: הרב מאיר לאו.
  • בניגוד למה שמר לפיד חושב, דווקא בתי הכנסת פוליטיים בדיוק כמו שמסעדות, בתי קפה הם פוליטיים. מה הקשר בכלל? זה שיש את העלונים של "פרשת השבוע" זה הופך את המקום לפוליטי? במסעדות ובבתי קפה, לא קורה שיש עיתונים שבהם מובעות דעות? מישהו מכריח אנשים להזדהות עם הדעות? זה עיתונים שחלוקתם בחינם. ירצה הקורא היקר להסכים, אוקיי. לא? גם טוב. מה הבעיה עם זה?
  • בניגוד לאשליה שיש למר לפיד על החרדים, איש לא בז לחייו, ואני אומר את זה פה מנסיון. אני גר פה עם עוד 7 משפחות חרדיות בבניין ואני החילוני היחיד. לא ראיתי שום אקט של בזיון כלפי דרכיי, לא שמעתי שום הערה ולא ראיתי שום מבט מבזה בכך שאני חי את חיי, מעשן בשבת ואפילו מגדל שיער ארוך. כלום יכול להיות שמר לפיד לקח את ההסתה הפרועה של אביו קצת יותר מדי מבלי לבדוק דברים לעומק? ואגב, איש לא יאמר למר לפיד מה לעשות בזמנו. אם הוא רוצה לנסוע בשבת, שיבושם לו. היהדות לוקחת מאוד ברצינות את עניין הבחירה החופשית דווקא, בניגוד לדתות כמו נצרות.
  • לגבי בית הכנסת הישראלי: שוב, מר לפיד תמיד מוזמן לבוא וללמוד תנ"ך ורמב"ם בכל מקום. דעותיו הן דעותיו והשגותיו הן השגותיו. איש אינו כופה על אף אדם ללכת לאיזו ישיבה ואין פה עניין של לגרור אף אדם לישיבה. זה לימוד, לא פחות ולא יותר, ובסוף הלימוד יש כאלו שמתפללים ערבית ויש כאלו שהולכים הביתה. שוב, לא יודע מאיפה הוא הביא זאת.
  • יש צדיקים ויש טועים ויש כמובן גם באמצע, ואם ישאל מר לפיד מישהו שמבין קצת בתלמוד, שישאל מהו "תיק'ו" ויקשיב להסברים. לא כל אחד צודק ולא כל אחד טועה. לחרדים יש המון פאקים בהבנה ויש גם המון הבנה, ככה גם לחילונים וככה גם למסורתיים. למה להפוך הכל לשחור לבן?
  • לעניין צדיקים – היהדות מדברת שהשתטחות על קיברו של צדיק כמוה כמו בקשה מנשמתו של צדיק שיבקש בבית דין של מעלה על המתפלל ו/או על משפחתו של המתפלל, משהו כמו למנות "סניגור". מה בדיוק הבעיה עם זה? מי שלא מתאים לו, שלא ילך ולא יבקש. אני מכיר מספיק דתיים שלא הולכים לשום בית קברות (למעט אם נפטר קרוב) על מנת להתפלל ולבקש. כל אחד ורצונותיו. גם זו בעיה?

אני יכול לכתוב עוד 20 נקודות, אבל אני חושב שהסברתי את עצמי: מומלץ למר לפיד קצת להכיר את היהדות מעבר לכל מיני סטיגמות שהודבקו ע"י מפלגת שינוי דאז ומפלגות אחרות שלא סובלות יהדות. הוא יכול לדבר עם חבר טוב שלו כמו אורי אורבך ולשאול אותו שאלות קשות, ואז, לאחר שיכיר את האמת בדברים – לחפש בית כנסת. יכול להיות שתוצאות אותו "מחקר" יפתיעו אותו.

לגבי הדיסקו – מספיקה הסיבה שאדם כמו יאיר לפיד, הבן של טומי לפיד, מקים סיעת שינוי ששנאה בטירוף את היהדות מחפש בית כנסת, ולא חשוב איזה בית כנסת, כדי לעשות סיבה למסיבה. איך אמרו חז"ל – "מתוך שלא לשמה, בא לשמה" 🙂

שמישהו יאמר למר לפיד שאם הוא לא שם לב, הוא מתקרב ליהדות גם מבלי לשים לב לכך. יהדות היא לא רק הנחת תפילין וטלית ותפילה 3 פעמים ביום, אלא הרבה מעבר לכך.

תודה,
חץ

Comments

comments

9 תגובות בנושא “מה קורה ליאיר לפיד?

  1. תגובה רק לגבי סעיף 4:
    "…ואגב, איש לא יאמר למר לפיד מה לעשות בזמנו. אם הוא רוצה לנסוע בשבת, שיבושם לו. היהדות לוקחת מאוד ברצינות את עניין הבחירה החופשית דווקא, בניגוד לדתות כמו נצרות…."

    אולי היהדות בעד בחירה חופשית, אבל הפוליטיזציה היהודית שקרתה וקורית בארץ ממש לא ככה.
    אם "איש לא היה אומר לי מה לעשות בזמני", אז הייתי יכול לנסוע באוטובוס בשבת לים. (ואף אחד לא היה צועק שאבס על חנויות פתוחות בשבת, או זורק בקתב"ים על מעדניות לא כשרות)

    (ואגב, אין לי שום דבר בעד יאיר לפיד)

  2. ושוב הטיעון השחוק הזה עולה..
    כאחד שגר במרכז כבר יותר מ-14 שנה ודווקא די אוהב את הים, אני יכול לאמר לך שאתה בהחלט יכול לנסוע בשבת לים. יש מוניות שרות הן מתל אביב והן מרמת גן.
    יש חוק משנת 1951 שכתבתי עליו בהרחבה כאן, המחייב את המעסיק לתת ימי מנוחה לעובדים, אחרת העובדים היו מנוצלים כאן נון סטופ ע"י המעבידים (ראה מה קרה במקדונלד'ס הישראלית). אני אישית חוזר לפעמים מהוריי בצפון בשבת בצהרים עם .. אוטובוס "אגד".
    ישנם בהחלט מקומות שקיבלו היתרים לעבוד בשבת לפי שיקולם, כל עוד העובד יקבל יום מנוחה אחר בשבוע ויש גם כמובן התחשבות בדתות אחרות. מדוע אתה חושב ש"שינוי" בזמנו שהיתה בממשלה לא ניסתה לשנות את החוק? עובדה – לא היתה אפילו הצעה אחת מצד "שינוי" ו/או מרצ לשנות את חוק ימי המנוחה. תנחש למה..

    לגבי זריקת הבקבוקים, אתה מתייחס לקומץ הזויים ואתה בעצם מכליל את כולם כאילו כל הדתיים רצים לזרוק דברים על חנויות פתוחות. אני יכול לתת לך דוגמא הכי פשוטה: כשהייתי גר בצפון בזמנו (בצפת), היו בעיר העתיקה פתוחות גלריות ומסעדות. מישהו זרק שם אבן? מישהו צעק "שעב'ס"? אפילו לא אחד, עד היום! אל תיקח מקרים כמו קיצוניים במאה שערים ותכליל בזה את כל היהדות בבקשה.

  3. אכן טיעון שחוק. כשהייתי ילד זה לא היה טיעון. זו הייתה מציאות. לא יכולתי להגיע בשבתות לים מרעננה (אלא אם הלכתי ברגל. דוקא היה כיף).
    לגבי החוק, אפשר ליישם אותו ולדאוג לאכיפתו גם שהסופרים יהיו פתוחים כל השבוע ותהיה תחבורה ציבורית *מלאה* כל השבוע (כמו שכתבת).

    לא יודע למה שינוי או מרצ לא ניסו לשנות חוקים. אני לא כל כך תופס מהם (לפחות משינוי) ככאלה שבאמת רצו לשנות.

    נכון, לא כולם זורקים בקבוקים על חנויות ולא כולם זורקים צואה על שוטרים אבל בשם החילוניות עוד אף חנות לממכר יודאיקה לא נשרפה.

    שאלה (אמיתית): האם ישנו חוק שאוסר נסיעת כלי תחבורה ציבורית בשבת? אני באמת רוצה לדעת.

  4. לגבי עניין החוק – לא, לא ממש אפשרי. אתה מצפה שהציבור יקבל שרות ביום שבת, מה שיכפה על ציבור אחר לא לנוח ולעבוד ביום שבת. איזו הגינות זו?
    הסטטוס קוו לגבי ימי המנוחה הוסכם עוד ב-1951 ע"י בן גוריון והיווה מעין הסכם בין הדתיים לחילונים כי יום שבת הוא יום מנוחה בו רוב המערכות שאינן חיוניות לתפקוד המדינה לא עובדים בשבת, בין אם העובדים דתיים או חילוניים והרעיון הגנרי היה שלא ניתן יהיה לכפות על איש עבודה בשבת. (אתה מוזמן למצוא את זה בגוגל בעשרות מקומות)

    שינוי או מרצ לא יכלו ולא יכולים לשנות את הסטטוס קוו ללא תמיכה מאסיבית, והבה נראה את אחת מהמפלגות האלו משיגה בכלל רוב לכפות עבודה במקום חופש על עובדים בשבת בגלל אנשים שחשקה נפשם לנסוע באוטובוס בשבת. לא יהיה אפילו רוב לזה גם מהצד החילוני (שמעתי כבר מאיש שינוי לשעבר על הצעקות שהיו במפלגת שינוי מתי שמישהו שם העלה את הרעיון לשנות את הסטטוס קוו).

    לגבי שאלתך לגבי חוק איסור נסיעה – אין חוק כזה. יש חוק ימי מנוחה שכתבתי עליו בפוסט ישן יותר והלינק בתגובתי הראשונה אליך.

    תודה,
    חץ

  5. היי,

    לגבי הדיון שלכם על תח"צ (תחבורה ציבורית) בשבת, בארה"ב למשל פועלים ביום ראשון (יום המנוחה) קווי תחבורה ציבורית בתדירות נמוכה מביום רגיל.
    בכל מקרה מס' האנשים שמבקשים לנסוע בשבת קטן, כי לא נוסעים לעבודה/שומרים שבת/נחים וכו', כך שלאותו מספר מצומצם של אנשים שרוצים לנסוע מרעננה לים, אפשר להקצות אוטובוס או מיניבוס בתדירות נמוכה. אני לא חושבת שזה אומר בהכרח פגיעה בימי מנוחה של עובדים, ניצול בעבודה אפשר למצוא גם בלי שבתות ולהיפך.

    לגבי יאיר לפיד, קראתי את הטור הזה בעיתון, הבנאדם כותב דברים שהרבה אנשים מתחברים אליהם, כן- רובם ככולם חילונים,אתה יכול לבוא בטענות ולנסות לסתום את החורים לוגית עם עובדות מהיהדות,אבל אני רואה את זה מזוית אחרת, דווקא המאמר הזה גרם לאנשים להרהר בדת, להתגעגע, הנה מישהו כתב משהו שהרבה חילונים מרגישים. מי שקצת שכל בקודקודו יבדיל שזה לא טור עובדתי אלא יותר בפן הרגשי.

  6. מכתב פתוח ליאיר לפיד (ולחושבים כמוהו)שלום יאיר. ברצוני להתיחס למכתבך בנוגע לחיפוש בית כנסת. קראתי אותו וחשבתי עליו. דבר ראשון זה עשה עלי רושם. הבן של, שהוא ניצול שואה  ועוד. אין ספק שצריך הרבה אומץ.למכתב עצמו. התמונה שעולה לי ממכלול הפרטים היא שאכן אין ולא יהיה הבית-הכנסת שאתה מתאר. למה אני בטוח? כי מקדש מעט הוא המקום שעליו נאמר: 'ושכנתי בתוכם'. יש בעה"ב והוא קובע איך בונים ומנהלים את המקום. לכן, מה שאתה מציע יכול להיות מועדון תרבות, מדיטציה, מקום לחיפוש זהות ועוד. אבל זה לא בית כנסת.(נקודה). כל עצם עם הגדרתו, גיור רפורמי לא תופס בבני אדם ולא במבנים.בכנות, אני מבין אותך. שים לב. אתה מחפש אלוהים שלא מתערב במה שקורה בעולם. שאף אחד לא יבוא עם אמת אבסולותית ויציע פתרונות על סיכסוכים בין מדינות, למשל. זה תחום של בני-אדם, המתמצים בשינוים של המקרו ושל המיקרו. האלוהים שאתה מחפש, יאיר, הוא מזכיר לי קצת את הזקן  עם זקן  (בפתח) לבן… לבן… יושב לו ב'מזרח' כל היום, עם ספרים שרק הוא מסוגל לקרא באותיות מיניאטוריות. מידי פעם ניגשים אליו ואפשר לשמוע ממנו איזה דבר חכמה ששמע מאיזה חכם ששרד כמה דורות. הוא לא מנסה להתערב בעיניני אקטוליה ולהיפך מרכין ראש לפני המבינים הצעירים.במחשבה שניה הזקן הוא לא דוגמה מדויקת. כי בעוד הזקן מהוה סמכות בבית כנסת , אלוהיך יאיר, לא יקבע את מקומות הישיבה ,אפילו בביתו.הצעתי, חבל על ההשקעה, כי האלוהים שלך הוא אפילו לא וירטואלי. על איגלו במדבר סהרה, שמעת? אני מקוה שאתה מקבל בהבנה את הסיגנון, פשוט ברצוני להיות חד-משמעי. בכל זאת, יש משהו כן ואמיתי במבוקש שלך. אמנם כבר אמרתי שתחילה יש לקבל את בורא עולם כמו שהוא ולא כיצירה אנושית. בשביל זה צריך להודות על שפלות האדם (תרתי משמע,גם לשבח בדומה ל 'אין יותר שלם מלב שבור'). זה הבסיס לדו-שיח שאתה רוצה לקיים, וגם אני רוצה לקיים. אם נתקדם בכיוון זה נראה שיש עם מי לדבר ואז נרגיש גם שנינו יותר קרובים.

                                                                                                                                                      בכבוד רב, יחזקאל 
     

  7. מה כולם רוצים מיאיר לפיד בזמן האחרון. מאיפה השנאה הזאת. האיש לא פושע עד כמה שאני זוכרת. אז איך ההצלחה שלו משגעת את כולם. מה אסור לו לאהוב את היהדות. אסור לו לאהוב את התנך? הוא לא יהודי?

    תקרא על העוול שעשו לו החברים שלו העיתונאים רק בגלל מעשה צדקה שעשה:
    http://www.notes.co.il/ben-hateva/55633.asp

  8. סליחה?
    תהום פרוסה בין דעותיו של מר לפיד לדעותיי. יחד עם זאת אין בי שום שנאה אליו, ואני דווקא חושב שהוא אחלה בחור, כך שאין לי מושג על מה את מדברת לגבי פוסט זה.

  9. תגובתך חץ למאמרו של יאיר לפיד תוך גרירה למהלומות פוליטיות (שנויי)  וכו מעידה לפחות מבחינתי שלא הבנת את דבריו ולא את רוח דבריו באותו מאמר בית כנסת ישראלי. לפיד מנקודת מבטי מציע כניסה חופשית ורצונית לבית הספרים היהודי בבית הכנסת הישראלי (שזכה לביקורתך בלשון די משמיצה) , ללא כפייה מצד המסגרת הדתית המחייבת את מאמיניה לנהוג על-פי כללים דתיים ברורים מחייבים ואף מחמירים פשוט  ללמוד ולספוג מה שהמסורת והדת היהודי יכולה להעניק לאדם החילוני.

סגור לתגובות.